Fiecare sistem educativ are un scop moral pe care încearcă să-l atingă și care structurează curriculumul. El încearcă să producă un anume tip de fiinţă umană. Această intenție este mai mult sau mai puțin explicită, mai mult sau mai puțin rezultatul unei reflecții; dar chiar şi subiectele neutre, ca scrisul și cititul și aritmetica, își ocupă locul într-o viziune a persoanei educate. În unele națiuni, scopul era persoana pioasă, în altele cea războinică sau cea harnică. Întotdeauna important e regimul politic, care are nevoie de cetăţeni în acord cu principiul său fundamental. Aristocrațiile vor gentlemeni, oligarhiile – oameni care respectă banii și urmăresc obținerea lor, democrațiile – iubitori ai egalității. Educația
democratică, fie că admite sau nu, vrea și trebuie să producă bărbați și femei care au înclinaţiile, cunoștințele și caracterul capabile să susțină un regim democratic. Allan Bloom- Criza spiritului american