Există ceva despre majoritatea evreilor pe care puțini neevrei știu: noi, evreii, ne întrebăm adesea dacă un neevreu din viața noastră ne-ar ascunde în cazul unei agresiuni naziste.
Nu știu dacă tinerii evrei se gândesc la asta, dar aproape toți evreii care au crescut în deceniile care au urmat Holocaustului s-au întrebat adesea: M-ar ascunde acest neevreu?
M-am gândit la asta toată viața, deoarece întrebarea „Cine i-a ascuns pe evrei?” este una dintre cele mai importante întrebări la care trebuie să se gândească cineva - evreu sau neevreu. Această întrebare este mult mai importantă decât „Cine nu i-a ascuns pe evrei?” pentru că marea bunătate este mai rară decât marele rău și chiar mai rară decât simpla lașitate morală. Cu toate acestea, un număr mare de cărți au fost scrise încercând să înțeleagă răul, în timp ce relativ puține au fost scrise încercând să explice binele.
Motivul pentru aceasta este simplu: De la Iluminism, adică de la declinul gândirii iudeo-creștine, majoritatea oamenilor laici au crezut și s-a bazat aproape pe gândirea laică, ideea care neagă realitatea cum că natura umană este în esență bună. Drept urmare, savanții consideră binele ca normă și răul ca aberație.Ca urmare, ei studiază răul mult mai intens decât binele.
De aceea întrebarea „Cine i-a salvat pe evrei?” ar trebui să aibă o importanță covârșitoare pentru omenirea în ansamblu. Dacă oamenii sunt interesați să crească binele și să scadă răul, ce întrebare ar putea fi mai importantă?
O viață de studiu a acestei întrebări m-a condus la următoarele răspunsuri:
Nr. 1: Sam și Pearl Oliner, doi profesori de sociologie la California State University din Humboldt, au fost autorii uneia dintre cele mai apreciate lucrări despre altruism, „Personalitatea altruistă”. Cartea a fost produsul vieții celor doi profesori de studiu asupra salvatorilor neevrei, de evrei din timpul Holocaustului. Ei înșiși fuseseră ascunși de neevrei în Polonia și am avut privilegiul să iau un interviu.
L-am întrebat pe Sam Oliner: „Știind tot ce știi acum despre cine a salvat evreii în timpul Holocaustului, dacă ar trebui să te întorci ca evreu în Polonia și ai putea bate la ușa unei singure persoane în speranța că te vor salva, bateți la ușa unui avocat polonez, a unui doctor polonez, a unui artist polonez sau a unui preot polonez? ”
Fără ezitare, el a răspuns: „Preot polonez”. Și soția sa a adăugat imediat: „Aș prefera o călugăriță poloneză”.
Trebuie să menționez că niciunul dintre ei nu avea o agendă religioasă, deoarece amândoi erau evrei laici.
Desigur, majoritatea creștinilor din Europa au eșuat la testul moral al Holocaustului, la fel și aproape toți intelectualii laici. Și puțini creștini astăzi neagă acest lucru. Dar orice persoană cinstită ar paria pe un preot înaintea unui doctor, artist, avocat sau profesor. Unul dintre motivele pentru care cred că declinul religiilor iudeo-creștine este o nenorocire: vom produce mai puțini oameni care vor face un bine.
Nr. 2: Un alt studiu al salvatorilor de evrei din timpul Holocaustului a oferit patru caracteristici ale salvatorilor. Am citit această carte acum aproximativ 40 de ani și nu-mi amintesc numele cărții sau trei dintre cele patru caracteristici. Dar îmi amintesc una dintre ele pentru că mi s-a părut o perspectivă originală și pentru că avea atât de mult sens. Conform acestui studiu, persoanele care erau considerate „excentrice” înainte de război erau reprezentate în mod disproporționat printre cei care ascundeau evrei.
Acum, de ce ar fi asta? De ce ar fi mai probabil ca oamenii considerați excentrici să riște tortura și moartea pentru a ascunde un membru al unui grup persecutat din care nu făceau parte?
Răspunsul este evident: excentricii sunt, prin definiție, oameni care merg pe ritmul propriei conștiințe, sunt nonconformiști și nu caută aprobarea socială.
Acest lucru ar trebui să ne ofere câteva informații importante despre cine ar salva evreii - sau orice alt grup vizat de moarte (cum ar fi proprietarii de terenuri din țările comuniste) - dacă societatea noastră ar fi preluată de naziști sau comuniști.
Dacă această teorie despre excentrici este corectă, ar trebui să ne dea un moment de gândire.
Când observ americanii, canadienii, australienii, neozeelandezii și, de altfel, cetățenii majorității țărilor din acest moment, această observație despre cine și-ar risca viața pentru a ascunde un evreu mă lasă pesimist cu privire la modul în care oricare dintre aceste grupuri ar acționa sub un regim nazist sau comunist.
Am văzut un comportament asemănător cu o turmă și o ascultare neîndoielnică față de autoritate, pe care puțini se așteptau să o asiste în țări libere anterior, cum ar fi cele de limbă engleză. Mai rău, am văzut obediență neîndoielnică față de autoritatea irațională .
Purtarea măștilor în aer liber este irațională. Cu toate acestea, un număr mare de americani au ascultat, ca o oaie, cererile iraționale ale guvernului de a le purta.
A spune persoanelor care au avut COVID-19 să ia un vaccin împotriva COVID-19, atunci când anticorpii naturali sunt mai de durată și mai eficienți, ca să nu mai vorbim de mai siguri, decât un vaccin este irațional. Este irațional să spui persoanelor care au fost vaccinate sau au avut COVID-19 să poarte măști. Blocarea prelungită a persoanelor sănătoase este irațională.
Cu toate acestea, zeci de milioane de americani respectă fără îndoială ordinele iraționale și îi pedepsesc pe cei care le rezistă sau chiar îi pun la îndoială.
Pastorii creștini „excentrici” și-au păstrat bisericile deschise și un preot catolic „excentric” care a dat în judecată statul California pentru că i-a refuzat dreptul constituțional de a sluji turma sa - și care s-au impus împotriva statului. În afară de acești duhovnici și de o mână de proprietari excentrici de restaurante, aproape toți ceilalți americani au respectat ordinele iraționale ale statului.
Acest lucru este înspăimântător, deoarece oamenii care respectă ordinele iraționale și îi disprețuiesc pe cei care nu sunt tocmai genul de oameni care nu i-au ascuns pe evrei.
Așadar, iată două întrebări pe care evreii americani să le mediteze:
Dacă o doctrină asemănătoare cu naziștii ar fi preluat America și ai putea bate la ușa cuiva care a respectat toate ordinele guvernamentale cu privire la măști, indiferent de raționalitatea lor, sau a unei persoane care a pus sub semnul întrebării autoritatea guvernamentală și a respectat puține sau nici una dintre ordinele sale de mască - pe ale căror ușă ai bate?
Dacă ți s-ar da de ales între a bate la ușa unui profesor ateist și a ușii unui pastor evanghelic sau a unui preot catolic - la a cui ar bate?
https://dennisprager.com/column/who-would-hide-a-jew-if-nazis-took-over-america/