Întrebare ce are PUG-ul cu mine?
În primul rând te apără pe tine, familia ta, viitorul tău si proprietatea ta!
Are foarte multe, te protejează de abuzuri, nu te trezeşti cu un ditamai bloc lîngă tine care îţi ia lumina, stii ce se va întimpla acolo unde cumperi un teren, o locuinţă. Te trezeşti cu proprietatea confiscată de stat sau la cheremul unor şmecheri din administaţie imbârligaţi cu mafia imobiliară. Împiedică afacerile dubioase din administraţie, etc.
Îţi asigură viitorul şi îţi creşte şansele unui viţi mai îmbelşugate
Dar cel mai important este faptul că asigură dezvoltarea localităţii, o face mai bogată, cu mai multe locuri de muncă, atrage investitorii serioşi. Foarte mulţi investitori fug de localităţile unde nu există PUG-uri valabile. Cine investeşte pe termen lung, o fabrica, o linie de producţie, servicii, etc. acolo unde nu există o garanţie, o siguranţă că unde a investit nu se schimbă ceva peste noapte?
PLANUL URBANISTIC GENERAL (PUG) asigură crearea unui cadru pentru viziunea de dezvoltare. Elaborarea unui PUG nu este un exercițiu ușor și nici ieftin. Un plan spațial necesită input-uri de la foarte mulți experți, se derulează pe un interval de timp destul de lung, iar intervențiile propuse trebuie dozate în mod atent.
Planul transformă strategia într-un document normativ și rezervă terenul pentru proiectele majore, propune o tramă stradală care să ghideze dezvoltarea localității, zonifică parcelele de teren construibile, protejează anumite zone (de exemplu parcuri, păduri, zone istorice), propune un regim de înălțime, densitate și aliniament stradal, și creează o bază solidă pentru o eliberare rapidă și eficientă a autorizațiilor de construcție.
Un PUG bine gândit poate să aducă beneficii ani de-a rândul. De exemplu, infrastructura stradală a orașului New York a fost gândită în anul 1807 și urmată fidel (cu câteva excepții) până în ziua de azi. New Yorkul și mare parte din orașele din SUA au avut o creștere ghidată care a permis o extindere a infrastructurii într-un mod eficient și sustenabil.
VEZI PUG-ul ca instrument de dezvoltare sustenabilă
De ce nu are Turda PUG?
Nu sunt de specialitate dar acest capitol a fost "frecat" intens de toţi pretendenţii la scaunul de primar al Turzii sau la alte demintâţi publice ( deputat, senator. consilier, etc.)
Să începem. Una din discuţiile mele la TV local legate de acest PUG ( în afara de cele din 2012 când am candidat ca şi deputat) au fost cu ocazia Alegerilor Europralamentare din 16 mai 2019.
Speranţele noastre au fost deşarte...
Am să tratez Problema folosind un alt blog şi anume Blogul lui Sorin Săveanu. -preluare integrală ( cu exeplificări) un om cu o experienţă in administraţie şi conducerea ei
cu continuarea lui
Existenta unui PUG este conditiune sine-qua-non pentru aprecierea gradul de civilizaţie al unei localitati.
Acest articol face parte din categoria “O poveste trista” (categorie care se refera la fapte care ar fi putut schimba radical situatia zonei noastre daca s-ar fi luat deciziile corecte). Pentru eventualii necunoscatori (scuze ca zic asta), P.U.G.=Plan Urbanistic General
Revenind la subiecte serioase, apreciez ca PUG-ul este cel mai important document urbanistic si de dezvoltare pe care trebuie sa-l emita si bineinteles sa-l respecte orice UAT. Nu voi face nici un fel de prezentare/descriere a unui PUG deoarece exista suficienta documentatie accesibila oricui vrea sa stie mai mult. Voi mentiona doar faptul ca prin PUG se gestioneaza liniile directoare a ce, unde si cum se poate construi in aria UAT, in principal domeniu de utilizare, regim de inaltime, grad de ocupare, spatii verzi, cai de acces, utilitati, etc. Bineinteles ca existenta unui PUG este conditiune sine-qua-non pentru aprecierea gradul de civilizatie al unei localitati. Totusi, ca multe alte prevederi legale, nerespectarea acestei obligatii nu este un pericol imediat pentru cei care gestioneaza “trebile” intr-o UAT.
Fiind un document extrem de pretentios, scump, complicat si “stufos”, PUG-ul nu prea a generat mari dorinte in sufletele decidentilor locali. Care ar fi cauza? Cei in cauza s-ar justifica simplu prin lipsa banilor. Criticii lor ar acuza incompetenta si interes.
Ca de obicei, adevarul e undeva la mijloc dar…faptul ca nici macar nu s-a incercat realizarea unui PUG ne conduce implicit spre chestia cu interesul. Oare? Pai cum altfel, doar actualmente oricine ar fi primar “ar arbitra un meci fara regulament”, adica daca de ex el fluiera si zice fault, apoi asa e, ca nu poate fi contrazis.
Mai concret, daca vine vreun amic care vrea sa construiasca un bloc in curtea casei sale, nimeni si nimic nu poate opri emiterea autorizatiei de constructie (AC) aferente daca se doreste asta. Si reversul medaliei este valabil, adica nimeni si nimic nu poate forta emiterea unei AC daca nu se vrea asta. Simplu si clar… Pentru acoperire deplina, se aproba in CL un studiu de oportunitate (chiar daca acesta e un document specific doar investitiilor publice) asa ca daca tu, vecin, ai vreo obiectie ti se argumenteaza scurt cum ca e aprobat in CL iar acesta, organ colectiv fiind…bye, bye!
Pe cale de consecinta intreb retoric:
-Tu, cititorule, daca ai fi primar ai vrea sa existe PUG?
- Ce te-ai face daca din cauza PUG-ului ar trebui sa refuzi vreun amic dezvoltator care vrea sa construiasca niscai blocuri (denumite pompos “complex imobiliar”) intr-o zona de case sau niscai case printre blocuri?
Bineinteles ca stii foarte bine ca bunavointa fata de dezvoltatori/constructori aduce doar beneficii…Da-l dracu’de PUG ca doar eu, jupanu’, stiu cel mai bine ce-i de facut…si este si studiu…
Ati vazut oare in Turda case printre blocuri? Dar blocuri prin diverse curti in zone de case? Sper ca am fost destul de explicit.
Ca sa nu fiu acuzat cum ca as fi doar carcotas, emit o solutie simpla si practica. Vrem PUG? Cel mai usor e sa contractezi o firma specializata dar…ar costa peste un milion. Dar…vorba aia, cu bani multi nu-ti trebuie minte multa! Hai sa gasim ceva mai…ieftin. Avand in vedere ca in arhiva primariei exista studii topo si geo pentru majoritatea zonelor (in cadrul proiectelor/SF-urilor si PUZ-urilor intocmite de-a lungul timpului-bineinteles ca e un efort urias extragerea acestora in vederea integrarii lor in PUG) exista posibilitatea sa se constate cum ca mare parte din costul realizarii unui PUG este redondant.
Ce ar mai fi de facut? Intocmirea si aprobarea in CL( Consiliul Local) a unei schite simplificate de PUG unde sa se mentioneze modul dorit de acceptare a destinatiei constructiilor, tip/utilizare, inaltime, grad de ocupare, alimentare cu utilitati, cai de acces, s.a.m.d, adica sa se inceapa cu informatiile care de fapt sunt decizii ale CL si apoi sa se up-gradeze constant cu informatiile care necesita documente justificative tehnice sau juridice, pe masura ce acestea sunt identificate si adaptate. Pare simplu. Aparent doar, pentru ca actiunea implica o responsabilitate uriasa din partea primarului si apoi a consilierilor precum si o munca constanta, zi de zi, din partea executivului. Sau poate e mai buna situatia actuala?
Două întâmplări elocvente
O sa istorisesc doua intamplari elocvente situatiei descriese. Candva prin 2004-2005, proaspat viceprimar si nou in politicul local fiind, ma intrigau nespus AC care mi se prezentau la semnat si care, desi aveau tot ce trebuie, pareau a nu fi chiar in locatia adecvata (da, ati intuit bine, toate care erau in aceasta categorie erau “de competenta vicelui”). Bineinteles ca daca refuzam semnarea lor…cica nu doream dezvoltarea orasului. Dupa cateva luni de chin, propun primarului solutia: hai sa facem un PUG. Parca am apasat pe un buton: “esti nebun, stii cat costa asta?”. Am prezentat ceva de genul celor expuse…”astea-s prostii, aici nu-i combinat metalurgic (asta era argumentul suprem cand mi se punea vreo “talpa”), e administratie publica si totul trebuie facut de firme autorizate”, bla, bla…Mai sa fie…au trecut 14 ani de atunci…
Cealalta situatie e din 2007 cand, director al CAA ( Compania Apă Arieş) fiind, am participat la pregatirea drafturilor pentru documentele institutionale aferente solicitarii finantarii de la UE, ocazie cu care “mi-a picat in mana” studiul de benchmarking (comparativ cu societatile similare) aferent sistemelor de apa-canal. Surpriza a fost totala: dintre toate societatile studiate, CAA avea (atunci) cel mai mic numar de consumatori racordati la kilometrul de canalizare si, pe cale de consecinta, cel mai mare cost de exploatare.
Ce era de facut, deoarece imbunatatirea situatiei chiar nu era la decizia CAA. Am incercat totusi ceva: o lunga discutie cu primarul din Campia Turzii (D-zeu sa-l odihneasca, cu el fusesem ani multi coleg de “suferinta” in Industria Sarmei) si pe care l-am lamurit oarecum usor ca ar fi bine ca cele doua municipii sa gandeasca o strategie comuna de dezvoltare urbanistica fiecare in directia celuilalt, adica PUG-urile aferente sa prevada, fiecare pe arealul sau, constructii potentiale in zona sere si vis-a-vis, concomitent cu descurajarea constructiilor in celelalte extremitati care ar necesita extinderea retelelor de utilitati. Mai mentionez ca toate retelele de utilitatile traverseaza zona in cauza. Bineinteles ca problema era in principal de vointa politica dar ambii primari erau stapani pe situatie. Nu dupa mult timp, amicul Vasinca mi-a comunicat cu subinteles ca…hai sa ne vedem de treaba (n-ar avea rost amanuntele). Nu mai e cazul sa cuantificam castigul potential al unor astfel de decizii dar cine vrea, intelege foarte usor.
Poate ca povestirea e cam prea tehnica dar am incercat sa lamuresc ceva si poate sa catalizez niste energii spre ceva cu siguranta necesar pentru ca o constructie solida nu poate incepe cu acoperisul.
Aflu intamplator cum ca autoritatea locala doreste sa realizeze un drum public de-a latul tuturor gradinilor aferente strazii Traian. Mai sa fie… interesat direct fiind, incerc fara succes sa aflu amanunte…dupa mai multe tentative, mi se sugereaza sa studiez pe site-ul primariei urmatorul anunt:
“Elaborare P.U.Z. zona str. Cetatea Romana, str. Pictor Th. Aman, str. G-ral Dragalina, P-ta Romana, Pod malul rau Aries, str. Funicularului, str. Alba Iulia, str. Sandulesti, mun.Turda”.
Ei bine, doritorii gasesc acolo un material extrem-extrem de stufos, greu de inteles pentru neinitiati dar…extrem de periculos pentru viitorul zonei. Cine doreste si are rabdare, poate studia schita de proiect si plansele aferente…e “instructiv”.
Foarte pe scurt: se doreşte construirea unor blocuri in gradinile situate intre str Traian si str Cetatea Romana, in zona judecatoriei si realizarea mai multor racorduri de acces rutier, cel mai interesant fiind cel propus ca o adevarata sosea care traverseaza perpendicular toate proprietatile situate pe str. Traian pana in dreptul Colegiului National Mihai Viteazul. Hai sa revenim putin la titlul proiectului: a se constata ca str. Traian nu apare in titlu desi proprietatile situate acolo sunt singurele potential afectate…sa fie vreo scapare sau vreun…curvişag (scuze)?
No si cam care ar fi baiul? Exista vreo prevedere in PUG care sa interzica blocuri acolo, intr-o zona eminamente de case? Pai nu, ca doar PUG-ul iaca nu-i! E legal sa intocmesti un PUZ? Desigur…iar daca acesta va fi validat printr-o hotarare de consiliu local (o bagatela) nimeni si nimic pe lumea asta nu va mai putea frana “indesirea” intregii zone cu blocuri “in fundul curtii” oricarui doreste.
Care ar fi concluzia? In nici un caz nu ma deranjeaza faptul ca cineva “de sus” isi ajuta un pretenar sa achizitioneze ieftin un teren (ca doar la momentul probabil al achizitiei acesta avea regim de livada) si apoi sa construiasca oarece blocuri intr-o zona in care n-ar trebui…ar fi de dorit ca altii sa fie deranjati de asta si…sa actioneze corespunzator. Ma deranjeaza profund faptul ca pentru a sprijini proiectul respectiv se propune prin PUZ construirea soselei susmentionate care, desi nu are sanse sa se realizeze vreodata, va crea posibilitatea pseudolegala de continuare cu alte PUZ-uri in oricare dintre gradinile traversate.
Sa fiu mai concret si sa exemplific absurdul situatiei: daca maine as dori sa fac un bloc la mine in gradina, care ar fi problema? Regimul de inaltime nu va fi problema pentru ca ar fi aprobat prin PUZ-ul mentionat iar asa zisul acces la fel, ca doar exista sosea proiectata. Ce ar mai fi de zis?…Kafka a fost un mic copil pe langa…
O singura mentiune ar mai fi necesara: la vreo suta-doua de metri de obiectivul mentionat troneaza mandria locala a Turzii, celebrul nostru bloc O1…Daca vreti blocuri, finalizati-l fratilor mai intai pe asta!!!
Morala? Daca ar fi PUG…dar nu e, astfel de fapte nu ar fi posibile.
Ar mai fi o completare simpatica: dupa publicarea primului meu articol despre lipsa PUG-ului, aparea in media locala un citat dintr-o conferinta de presa a primarului: cica PUG-ul nu se poate realiza decat dupa intabularea tuturor obiectivelor. Waw… ce are…cu prefectura? Chiar ca uneori politicienii spun lucruri trasnite!